Thursday, October 27, 2005

Mikul Dhuwur Mendem Jero, Jero-Jero Malah Kependem

Buat yang tak mengerti bahasa Jawa, peribahasa itu artinya menjunjung tinggi nama baik, dan menyembunyikan aib sebisa mungkin. Lalu aku menambahkan pelesetan “Jero-jero malah kepndem”. Sebagai sindiran kalau semuanya dipendam tanpa dicari solusinya yang ada malah tenggelam.

Lalu kenapa aku sampe pada ide ini? Ceritanya beberapa hari yang lalu, aku urun rembug pada salah satu milis. Yah memang nadanya lumayan keras, mengkritik sesuatu. Isu utamanya adalah tentang kebanggaan, dan kecintaan atas titttt harus disensor kayaknya. Tapi aku lupa, kalau ranah yang sedang aku jamah ini adalah milis ala Yogya punya. Dan aku harusnya aku bisa lihat tempat, ehmm lumayan salah juga sih he... he...

Maka bereaksilah yang lain dengan keras. Kalo yang punya saja gak merasa bangga, gimana yang lain. Lalu muncul pertanyaan pada diri sendiri. Apa kalo kita bangga, lalu harus menutup mata atas kenyataan? Tetap merasa hebat kalo ternyata keropos??? Bukankah autokritik itu justru membangkitkan semangat untuk merangsek lebih maju?

Lalu sempat aku renungkan dan teringatlah aku dengan peribahasa di atas. Ternyata memang budaya Jawa yang satu ini, benar-benar mendarah daging. Dan itulah mengapa kita gak maju-maju. Gak papa kan kalo aku ngomong lebih keras daripada di milis hi... hi... Ini kan ranahku sendiri, jadi bebas mengemukakan pendapat.

Orang Jawa terbentuk untuk terlalu gengsi mengkritik dirinya. Padahal hidup terus berputar, harus diakui kalo kita memang juga berbuat kesalahan. Kenapa begitu takutnya salah? Seharusnya kesalahan itu dievaluasi untuk diperbaiki.

Kadang-kadang aku ampe gedek-gedek dibuatnya, oalah piye tha bangsaku ini. Ada sesuatu yang salah kok maunya ditutupi aja. Kalo maksud aku kan, dibuka di kalangan internal, lalu bersama-sama dicari solusinya. Bukannya bangga-bangga membabi buta.

Kalu menurut aku sih, itu lebih baik. Daripada itu dipendam terus-menerus, yang tidak menyelesaikan masalah. Pada akhirnya meledak atau tenggelam beneran, kayak anekdot yang menjadi judul tulisan ini. Orang lebih suka terlambat menyadari, lalu kebingungan mencari solusi saat terdesak, dan tak banyak pilihan.

Semoga saja tafsiranku ini tak benar adanya, ya tapi kalo ternyata benar. Ya marilah kita bersama-sama mengubah cara pandang menyikapi sesuatu. Toh ini juga untuk kepentingan diri sendiri.

Memelihara budaya bangsa tentunya sangat diwajibkan, tapi mbok ya pilih-pilih yang bagus yang diambil. Ini kok kebijakan lama yang indah ditinggalkan, tapi justru yang gak mutu-mutu malah dipertahankan.

Haruskah aku menangis lagi, melihat cara pikir yang jelas-jelas gak penting ini. Ah mbuhhh ra ngerti. Terlalu banyak hal janggal di jagad Indonesi tercinta ini.


Yogyakarta, 271005

14 comments:

Mas said...

Mikul Dhuwur Mendem Jero penerapannya tergantung sikon, pasti ad analisa SWOT untuk case per case... dan jg pasti ad sisi + & - nya untuk setiap sistem, policy maupun peribahasa. Btw apakah sikap2 model org2 jaman skrg seperti manohara, cici p yg mas tuhu harapkan...qeqeqe

Ad tafsiran lain ttg topik ini; http://agungfirmansyah.wordpress.com/2008/05/02/mikul-dhuwur-mendem-jero-%E2%80%93-sebuah-peribahasa-kekayaan-bangsa/

Anonymous said...

Этот пост — одно из редких исключений, когда читаешь с удовольствием и что-то для себя выносишь. Спасибо автору. Добавлю в избранное[url=http://voronezh.recikl.ru/].[/url] :)

Anonymous said...

Most schools have tutoring as well as an enthusiastic student population who desire to help others lumigan cost You do not have to torture yourself over the size of your penis
First and foremost, do not just keep trying different products all the time cymbalta price Population study reveals that between 10% & 15% of child population exhibit depression symptoms.
This makes certain that your body has the required building blocks to lose weight and to gain muscle female Viagra uk Keep in mind that every time you apply a skin care product you are actually ingesting it into your blood stream
less than a quarter of the women stated this iressa price Doctors classified my stroke as a mild stroke
They can cause anything from rashes and allergies to convulsions and cancer in worst cases Cheap Menosan Uses Why not, laughing is something we all love to do it's an expression of happiness

Anonymous said...

Adult сервис [url=http://aftertube.net.ua/tags/%E4%F3%F0%EE%F7%EA%E0/]дурочка[/url] Здесь [url=http://aftertube.net.ua/tags/%ED%E0%E1%EB%FE%E4%E0%F2%FC/]наблюдать[/url]
Содержит контент эротический!

Anonymous said...

If they are concerned with the task of interacting with the multiple forms of people in the market, they must know how to convince them on a particular issue or how to handle a significant matter. vpn server using windows xp

Anonymous said...

If you get really lucky, you’ll be seeing yourself strengthening those strumming skills in a matter of weeks. A reliable guide will walk you through the entire process of online play., virtual ip address. Just a flash of light can split the dark world and bright it. client software vpn

Anonymous said...

Indeed, supplements greatly help to improve many different areas of the physical body buying Viagra uk Even today long after the death of Dr This is going to have a major effect on your bad cholesterol buy cialis uk Click below to learn about their free trial

Anonymous said...

We are looking for that one magic potion, the one simple pill that will do it all. configurer un routeur vpn. Microsoft 70691 exam training tips of the front lines with 70691 exam dumps provides thousands of brain dumps literally and special 70691 exam braindumps freely. monowall vpn client

Anonymous said...

The signals will be more clean and free of unwanted elements. lvpn pseudowire. This may cause undue worries especially for your family. transparent socks proxy

Anonymous said...

A popular going says that an apple a day keeps the doctor away., cisco ethernet port router serial. The internet has made the availability of these items much easier. Vinyl window decal is one great choice for refurbishing a window. ssl certificate types. A right legal advice at proper time is important especially when the clients have suffered from financial loss, fraud, accident, or in any trouble. curl curlopt ssl verifypeer

Anonymous said...

Above all, they want to augment their skill by imbibing the ocean of knowledge. adsl borc. However, if comparative strength been adequately utilized, it would have been possible to accept a relatively higher rate of return for the purpose of your distinctive risk disclosure. certification windows server

Anonymous said...

Among them, the biggest change is the most difficult to grasp the ball pinpoint the problem, which controls the level of football lines and rotation., libero adsl affari. You must look for the online college that will provide your required specialties. Before choosing a hair transplant as an option, you might consider vitamin supplements, drugs and other treatments. network camera live. Safety is another important thing to consider as some watches come out too tight and may leave unpleasant markings to the skin if worn for too long. exchange 55 relay server

Anonymous said...

These are the ones that will, in turn, elevate your mood most significantly., private server insant 70. The importance of writing quality web content is also equally important. A good furniture not only enhance our house beauty, but also disclose our personality. free server addresses for file sharing. Flaxseed can be used internally and externally. netcomm vpn

Anonymous said...

Routine communication will build strong bound between you and your partner., ttls client for. Other animals could offer man wool, hides and even fertilizer. This system will typically need to be done for 3 months before you can relax and do it every second day as preservation. civil rights privacy. Every second company is manufacturing or selling the herbal health products. load kernel module at boot